utorok, decembra 23

Dash a Lily

 
dovolím si, ak sa neurazíte, neposkytnúť vám obálku a pracovať aj v texte len s písmenkami, tak ako aj hrdinovia tejto knihy mali len písmenká aby ich zviedli dokopy
aj keď, čokoládová pizza? už len kvôi tomu sa ju oplatí prečít


“But isn't this a dance? Isn't all of this a dance? Isn't that what we do with words? Isn't that what we do when we talk, when we spar, when we make plans or leave it to chance? Some of it's choreographed. Some of the steps have been done for ages. And the rest -- the rest is spontaneous. The rest has to be decided on the floor, in the moment, before the music ends.”
Obyčajný červený zápisník. Takmer vtip, akôr než skutočný pokus. Ale presne o tom je život. O náhodách v Osude, o fatalistickom prístupe druhých šancí, o obrovskom kníhkupectve, o rôznych rodinách a dosť o všelijakých pocitoch, o nepravdepodobných najlepších kamošoch, o sociálnych kastách aj o čokoládových čipsoch.

A ten píše tie najlepšie príbehy.






Levithan je celkom známy aspoň mne. Prečo som čítala knihu po anglicky aj keď už vyšla v cz? Kombinácia for-free a originality hádam. 

Asi mi to sťažilo likovanie tejto knihy - čítať knihu po anglicky od američana/angličana a to contemporary-realistickú je úplne iné ako čítať od neho fantasy. Nerozumela som, úprimne povedané dosť narážkam, mentalita národa je cez knížku neprenosná no aspoň polovica humoru je univerzálneho rázu. tú som si v jej genialite celkom užila takže toto nevidím ako chybu.

-----------------
Asi by trebalo menšie uvedenie do deja aj keď to nezvyknem.

Lily je takpovediac nerd s veľkým okruhom rodiným a málo priateľskými známosťami. Nikdy nepobozkala chalana no hrá skvele footbal a miluje vianoce. Tento rok jej rodičia odišli a je sama doma s bratom.


Tu vstupuje náš vianoce neznášajúci Dash, s podobným nerd problémom no akosi viac prispôsobenejšiemu a prístupnému životu v samote. Má rád knihy, slová a poéziu o ktorej väčšina nevie, že existuje.

A nájde knihu.
Pri svojom obľúbeneom autorovi, vnútri obsahujúci 4 kroky na overenie totižnosti. Múdry? iste Chalan? checked. Teenager? Sedí. Zaujíma sa o 
baby? jasné.

A potom je to len na ňom.

Zápisníková konverzácia a spletitá honba za láskou, zmyslom života teenagera a fylozofiou sa môže začať.

.............................................

Čo sa týka postáv, nemám čo vytknúť. Obaja autori odviedli úžasnú čo sa týka charakteru, psychiky aj dejinných a záujmových záležitostí. Každá je jedinečná, prepracovaná a každá len prispieva do deja.

A viete čo sa mi veľmi a nejasne prečo páčilo?

Meno hlvného hrdinu.

Dashiel.

Dashiel

Dashiel.

Len si to vyslovte.

Dashiel.

Ako Dash a Daniel. Yummy! <3

(please note I usually find those hearts and any punctuation mark, in great amount no less, truly childish/giddy but I am exception to my own rule so I am may hereby use it when necessary)

 Samotný motív treasure hunting - hľadania pokladov v podobe vodítok pre ďalšiu komunikáciu hrdinov bola fascinujúca.

Veľmi sa mi tiež páčila filozofická časť, sama sa zamýšľam, priam dumám nad zmyslom aj najbežnejších vecí - preto.


Tá young v tej adult sa mi až tak nepáčila. Hrdinovia, hej, chápem, mladí a tak no Lilyna rodina sa niekedy správala ako keby bola svojpomocná. Asi mám lepších rodičov =D - napriek všetkých zaujímavostiam jej rodiny ma ich prístup k Lily viac než neohromil.

Čo ma milo prekvapilo bol ich prvý bozk. Aj u akože skúsených aj u úplných nevinných škaredých káčatkách sa podľa mojej skúsenosti prvý bozk vydaril krásne. Zrazo obaja vedeli čo robiť lebo elektrika praskala aj keď nestáli pod vysokým napätím a to, že sú v stiesnenom priestore/špinavý/na pokraji nervového zrútenia/ ... zrazu na tom nezáležalo. (česť výnimkám)

Kniha šla veľmi pekne dopredu aj keď nebudem predstierať, že sa mi nechcelo a že som aj skutočne nepreskočiť pár viet ak nie už odstavcov. Stále sa tam niečo deje a pritom zostávame v rovine neznáma kedy čitateľ len háda. Tak ako to už v kvalitných knihách býva.


Neviem, čo iné povedať. Ak tak moje pocity. Tie sú trochu zmiešané. Nijak extra nadšené no bolo pár prejavov diferenciovaných emócií, napriek mojej takmer urážlivej emocinálnej dizinteresovanosti. Inak knihu odporúčam a verím, že v českom jazyku a teraz cez vianoce, pred nimi, za nimi a možno aj celý rok priniesie kúsok vianočnej atmosféry a hlavne pohody aj k vám.

Vitajte

v hlave jednej začínajúcej ale nie úplne (dúfam) amatérskej spisovateľky. Toto bol môj blog o varení a čítaní - teraz sa tu chcem venovať svojej ďalšej vášni a tou je písanie.

Príspevky sú taký môj neformálny denník, kde sa môžem vyventilovať, podeliť o to čo robím (a malo by ma to aj dokopať každý deň k písaniu sa aspoň vyjadriť alebo ešte lepšie písať).

Zavediem vás do svojho myšlienkového procesu ohľadne stavania knihy, scén, postáv... pochválim sa čo som za deň stihla, prípadne pridám aj nejaký tip, ktorý niekomu bude pripadať očividný a niekomu možno aj nie.

Asi nemusím písať, že toto sú moje názory a skúsenosti a nemám na nič patent a bla, bla, bla.

Dúfam, že si tu každý spisovateľ nájde aspoň kúsok niečoho - či už je to spoločné trápenie, zaujímavá myšlienka, otázka alebo možno dokonca moje skromné rady.

Ďakujem za návštevu.