piatok, januára 30

Týra Misu - Tiramisu trošku inak a ešte lahodnejšie


Lahodný, môj vlastnoručne upravený rcept na krémové tiramisu.



Tiramisu má ako nepečený dezert svoje výhody aj nevýhody. Oproti niektorým má veľa riadov, oproti iným má málo času na prípravu a nepotrebujete na to nič špeciálne - ani zručnosti, ani ingrediencie (mascarpone nie je tak exotické). Napriek jednoduchosti je však určite lahodné a oplatí sa ho asoň raz skúsiť spraviť.

Tiramisu som sa ako zriedkavá odporkyňa kávy vyhýbala. napriek zvedavosti mi tie razy čo som ju skúsila akosi neutkveli v pamäti a o to náhlejšie bolo moje odhodlanie ju spraviť.

Niekedy som šetrivá až to bolí a tak keď som počula, že zlacňujú mascarpone akosi mi napadlo, že skúsim spraviť mascarpone a napriek všetkému som bola pevne rozhodnutá. Vážne netuším prečo. Tá zľava dokonca zdá sa vypršala v deň keď som tam prišla. 

Ale tak šla som. Najpr na internet pozreť recepty a potom do lidla, pretože tam majú mascarpone lacné aj bez zľavy. Tam prišla tá zmena. Totálne nenápadná a nič som si z nej nerobila. Vedela som totiž, že na obaloch podlhovastých piškót mávajú recept a hľe - namiesto vajíčok chceli robiť tiramisu z šľahačky.

Typicky po mojom som si povedala a prečo nie? Uvidíme čo to spravý ...

A tak som spravila tiramisu. Zhodou osudu to bolo na ocove meniny takže som ponúkla na oslave aj babku, ktorej veľmi chutila. No a potom som odišla len aby večer celá torta zmizla. A tak mamina na druhý deň pýta čo potrebujem na tiramisu a druhá várka je na ceste. Mamina dokonca pomáha, vylyzuje mi krém, sestrička sa ešte sťažuje, že priberie. Potom prišiel neskôr štvrtok. A ja som sa rozhodla, že spravým tiramisu číslo tri. Nikdo nič nenamietal.

A ako som to spravila?

Na tiramisu a´lá ja potrebujete:

podlhovasté piškóty
(mne stačili tri tie menšie balíky - 300 g)

kávu
(záleží ako moc ju máte radi - ja som namiesto dvoch hrnčekov dala polku jedného a bolo jej stále viac než dosť - je to inak dosť rozpustená tá piškóta)

vajíčka
(pri prvej várke 2, potom 3)

cukor

šľahačkovú smotanu

mascarpone 
250g

a moju tajnú ingredienciu
vanilkový cukro s pravou vanilkou

Postup:

Mojim prvým krokom bolo všetko vyšľahať.


Najpr som vyšľahala bielka a šľahačku, oddelene v malých vandlíkoch.



Do najväčšej misky som dala žĺtka s množstvom cukru a vymiešala dokým nestratili tú intenzívnu farbu. Toho cukru tam bolo dosť oproti vajíčkam no nikde inde som cukro nedávala.


Teraz bol čas všetko zmiešať.

Keďže táto miska sa mi zdala najmenej krehká a nehrozila tak, že sa zrúti pod tou váhou a tak tam šlo mascarpone.

Ukázalo sa to ako veľmi správna voľba ke´dže výsledná zmes bola krémovejšia a menj koncentrovaná a šľahačka tam šľa ľahko.


Vanilkový cukor som pridala tak trochu na mieste - bolo to tak biele! Chcelo to niečo a ja som presne vedela čo.


Bola to úžasná a krémová zmes, takmer som tam tie bielky nedala.

Bola by to určite chyba.


Ak to bolo predtým nadýchané, po bielkoch to bol hotový chumáčik obláčik.


Potom prišli piškóty a ich usadzovanie do formy. Tvar formy je skutočne na vás.

Nemočila som ich tam takto - len zo začiatku ale pili jako duha a úplne sa rozpadali takže som ich radšej polievala.


Prvá vrstva z prvej várky sa aj ukázala dosť premočená takže aj ke´d máte radi kávu, radšej to neprehánajte. Moja zmes je síce lahodná no nie až tak pevná čo som pri poslednej várke trochu poupravila pridaným smetafixu do šľahačky.


Potom ide krém a tak ďalej ...


Na konci môžete posypať tradične kakaom a nezabudnite ju dať do chladničky - potrebujete to aby sa spojili chute a piškóty zmekly - najlepšie na celú noc.


Prvá várka ... na ňu nezabudnem.


Aj keď som z nej dostala len málo.


Dokonca som o pár dní dostala chuť na kávu!


Vylepšenia, okrem smetafixu môžete urobiť aj takéto:

- piškóty sa lepšie poddajú a nebudete mať problém ich krájať aj skoršie ak ich rozdrvíte na kúsky.

- po tom čo mi pridaný banán chutil som dala plátky priamo na polku celej torty


Ale len na polku.


A to je myslím všetko! Dúfam, že som nič podstatné nezabudla a ešte viac dúfam, že tento recept nielen vyskúšate ale aj rozšírite do okolia.



Dobrú chuť!

Vitajte

v hlave jednej začínajúcej ale nie úplne (dúfam) amatérskej spisovateľky. Toto bol môj blog o varení a čítaní - teraz sa tu chcem venovať svojej ďalšej vášni a tou je písanie.

Príspevky sú taký môj neformálny denník, kde sa môžem vyventilovať, podeliť o to čo robím (a malo by ma to aj dokopať každý deň k písaniu sa aspoň vyjadriť alebo ešte lepšie písať).

Zavediem vás do svojho myšlienkového procesu ohľadne stavania knihy, scén, postáv... pochválim sa čo som za deň stihla, prípadne pridám aj nejaký tip, ktorý niekomu bude pripadať očividný a niekomu možno aj nie.

Asi nemusím písať, že toto sú moje názory a skúsenosti a nemám na nič patent a bla, bla, bla.

Dúfam, že si tu každý spisovateľ nájde aspoň kúsok niečoho - či už je to spoločné trápenie, zaujímavá myšlienka, otázka alebo možno dokonca moje skromné rady.

Ďakujem za návštevu.