sobota, februára 20

50 a na telo

Niekedy sa článok formuje týždne a inokedy človeku sám skočí do cesty a spraví sa v podstate sám. Tagy a meme a iné putovné vecičky bývajú zábavnou výzvou pre blogera rovnako ako pre čitateľa a týchto 50 otázok o čítaní zaujali dokonca aj mňa.
zdroj: Luu


1. Obľúbená kniha z detstva?
Tak tu by som mala hneď vymenovať všetky tie inšpiratívne a nehynúco populárne klasiky avšak moje začiatky neboli dávno ani rozsiahle. Bolo skôr dramatické a moje najstaršie knihy z detstva sa radia medzi rozprávky na dobrú noc o súrodencoch zajacoch čo šli na kapustu alebo mačke Filoméne či husičke Aničke. Krásne, milé príbehy ale na GR s tým nepôjdem =D.

2. Čo práve čítaš?
Odpoveď je takpovediac nič - teraz skôr píšem. Ale rozčítala som tak pred týždňom či dvoma Alinu v krajine zázrakov - tú pôvodnú verziu a doteraz ju nedočítala - to hovorí samo za seba.

3. Máš práve nejakú rezerváciu v knižnici?
Knižnica? Tá budova so starými, odchytanými knihami kam človek musí vždy knihu vrátiť, pretože vlastne nie je jeho?

4. Knižný zlozvyk?
Pri nudnej knihe preskakujem riadky/pasáže. Už som pozrela na záver knihy namiesto aby som ju prečítala. neznesiem mať veľkú To-read poličku ale kníh pripravených na čítanie mi neubúda. V pohode dám dopustiť na papierovú verziu knihy. Atď =D

5. Čo máš práve požičané z knižnice?
Duh.

6. Máš čítačku e-kníh?
Samo. Zrejme. Moja Snowhite - Snehulka je v istých chvíľach vzduch, ktorý dýchym, čln na opustenom mori, je to priateľka aj učiteľ. Niekedy síce zabudnem, že ju vôbec mám (keď píšem) ale inak je pevnou, neoddeliteľnou súčasťou čítania.

7. Preferuješ čítať len jednu, alebo viacero kníh naraz?
Ja som hltal. Hltačka? Do príbehu sa zažeriem a zožeriem ho, prípadne sa nezažeriem a neochotne ho do seba skúsim nahádzať. Ak čítanie prerušujem, značne mi to kazí zážitok, prerušuje spád. Viacero kníh naraz? To musia byť vážne zlé a vážne populárne aby som ich tak dlho odkladala ale nedokázala to vzdať.

8. Zmenili sa tvoje čitateľské návyky odkedy si začal blogovať?
Asi. Na začiatku to určite bolo v pozornosti - keď som čítala kvôli recenziám robila som si poznámky a nakoniec sa ukázalo, že mi to kazí zážitok z čítania. Ale blogovanie mi nepriamo otvorilo mnohé dvere - viac som sa začala zaujímať o internetový knižný svet, určite som si rozšírila obzory.

9. Najhoršia kniha, ktorú si tento rok prečítala?
Chvíľka, kým čeknem GR ... Oukej. Najhoršia asi bola Mia Thermopolis. Princeznine denníky. Ten roztomilý populárny foilm čo je v knižnej verzii moja stelesnená nočná mora plná teenagerských výlevov, divných postáv a velkej výplne nudnosti k tomu.

Ugly Love10. Obľúbená kniha, ktorú si tento rok prečítal?
Zatiaľ som toho moc neprečítala. Ako vravím - píšem. Ale povedala by som Ugly Love. Niečo na tom štýle ma jednoducho chytilo.

11. Ako často čítaš knihy mimo svojho obľúbeného žánru?
Nie tak často ako by som chcela. Vždy sa snažím si ich zohnať. Vždy ich pozerám. Ale keď príde na to rozkliknúť ich a pustiť sa na vec, rada zutekám k zaužívaným a poznaným.

12. Čítaš niekedy tú istú knihu viac krát?
Na začiatku som čítala všetko a veľa krát. Teraz je toľko kníh, že sa snažím čo najviac ísť do nových. Ale známe knihy, ktoré si nechávam na čítačke/v knižnice sú ako balzám na ... čokoľvek. Keď mám knižnú depku. Keď nemám chuť nič čítať. Keď neviem čo čítať. Dokonca aj keď sa nudím a chcem čítať.

13. Dokážeš čítať v autobuse?
V autobuse? Po čase je mi zle ale dokážem to. Vo vlaku to ide celkom fajne. Aj keď všetci asi poznáte ten pocit, keď čítate nejakú smiešnu/pikantnú/napínavú scénu a vy sa len snažíte nerozrehotať/paranoidne neobzerať/dýchať a len mrkáte sem tam očkom okolo ako si obyčajný ľud užíva cestu zatiaľ čo vy ste svetelnú roky ďaleko a práve bojujete s drakom/vám vyzliekajú hlavnú postavu.

14. Obľúbené miesto na čítanie?
Moja posteľ. Neodputila by mi keby som ju nespomenula. Ale nie som príliš vyberavá. Mojím asi jediným prianím je pokoj. Dokiaľ ma nič nevyrušuje, môžem čítať kdekoľvek.

15. Zásady pri požičiavaní kníh?
Žiadne. Beztrestne dôverčivá, beztrestne zabúdavá. Svoje kamenné knihy si až na pár chvíľ nijak extra nevážim.

16. Robíš knihám somárske uši?
Snehulienke by sa uši nehodili a obávam sa, že sa jej spraviť ani nedajú =D. A len hviezdy vedia kedy som naposledy čítala reálnu knihu. Inak mi jemné a ohľaduplné uši až tak nevadia. Jednoducho ich sama nepoužívam lebo v nich nevidím zmysel.

17. Píšeš si na okraje strán poznámky?
Ani v tomto nevidím zmysel. Poznámky na recenzie si určite píšem na samostatný lístok - čo ju budem listovať? A obľúbené citáty si Snowhite necháva v samostatnom súbore a ja jej to len kvitujem.

18. A do učebníc?
Do školských zásadne nie. Ale do mojej dokážem.

19. V ktorom jazyku čítaš najradšej? V koľkých dokopy to zvládneš?
Slovenčina, čeština, angličtina - už v nich nevidím rozdiel dokiaľ po X mesiacoch čítania svojej klasickej angličtiny neprídem k slovensky písanej knihe a zrazu mi všetko príde divné a ne-cool. Prepáč rodný jazyk - tráva je na druhej strane vždy zelenšia.

20. Čo musí kniha mať, aby si si ju zamiloval?
Nie som zas tak náročná ale postupom času som sa naučila nestrácať čas slabými knihami a čím som "ostrieľanejšia" tým slabšie hodnotenia dávam. Prirodzené ale trochu smutné keď si prečítam dobrú autorku a už mi tak nesedí.

21. Čo musí kniha mať, aby si ju odporučil ďalej?
Musí na mne zanechať dojem. Potom ma ten dojem sprevádza a núti ju odporúčať.

22. Obľúbený žáner?
V poslednej dobe ani neviem. Romantika ale nie destilovaná, fantasy alebo paranormal ... Knihy sú knihy a pokiaľ dokáže zaujať, prečítam. Na čo asi nie som sú detektívky a trileri.

23. Žáner, ktorý čítaš najmenej (ale chcel by si viac)?
Mám myslím si dosť úzky záber a už aj tu sa topím. Láka ma veľa žánrov. Steampunk. Klasiky. Sci-fi. Ale často do ostatných žánrov len zabŕdnem.

24. Najväčšmi inšpiratívna kniha, ktorú si tento rok čítal?
Nič ale spomeniem jednu pre mňa netradičnú od Ellen DeGeneres - Seriously ... I am kidding. Je to taký návod na život, pripomína mi trochu slovenskú Urobíme všetko čo sa dá. Krátke príbehy. Žiadna celková pointa. Jednoduchá veľa zábavy a krátkych príbehov a žiadne zbytočné omáčky.

25. Obľúbená svačinka ku čítaniu?
Čokoľvek čo mám práve som navarila/napiekla. Veď ten blog vidíte. Mám rada čaj. Ale pri čítaní sa mi málokedy darí poriadne jesť. Neznamená, že sa občas vážne nesnažím =D.

26. Ako často vyberáš knihu podľa obálky?
Príliš často. Urite si nedokážem vybrať podľa obálky ak ma nezaujal dej ale keď vidím peknú tváričku, slintám ako vyhladovaný pouličný orech po steaku.

27. Ako často súhlasíš s negatívnou knižnou kritikou?
Dnes častejšie než inokedy. Negatívne recenzie aj negativisti (recenzenti čo radi kritizujú) sú príjemným spestrením nadšených, niekedy bez faktov a originality napísaných recenzií a vždy majú aspoň v jednom bode pravdu. Ale koľko ľudí toľko chutí - recenzie čítať ale nebrať niekedy príliš vážne.

28. Čo písanie negatívnych recenzií?
Nerada kritizujem. Teraz už si dokážem dobrú kritiku užiť - tie vtipy sa priam predbiehajú kto bude prvý. Je to sranda ale cítim sa trochu zle - niekto do toho investoval ten pomyselný pot a krv, kto som ja aby som povedala, že to nemá význam?

29. Ak by si mohol čítať v ďalšom cudzom jazyku, ktorý by si si vybral?
Neviem. Angličtina je dosť medzinárodná (díky, díky!) takže zatiaľ mi nechýba iný jazyk. Navyše som zvyknutá na ňu. Považujem ju za ľubozvučnú a výrazovo bohatú. Iný jazyk je takmer ako inýs pôsob myslenia a pri čítaní to značne zaváži

30. Najväčšia knižná výzva?
Prečítať knihy, do ktorých sa mi nechce.

31. Najväčšia knižná výzva, do ktorej sa stále bojíš ísť?
NaMoWriMo. Neviem ani či to vôbec chcem ale láka ma to tým lampa-a-nočná-mora spôsobom. Nechcem sa spáliť ale rada sa hodím do krásnych plameňov a vzlietnem ako fénix, znovuzrodená. A stále neviem čo z toho NaNoWriMo je.

32. Obľúbený básnik?
Nemám. Poéziu mám ale rada. Dokonca sama tvorím a dokážem obdivovať niektoré básne. Aktívny záujem tak ako obľúbený básnik nie sú v dohľadne.

33. Koľko kníh si zvyčajne požičiavaš z knižnice?
Ha, ha.

34. Vrátil si už knihu do knižnice bez toho, aby si ju prečítal?
Netuším. Časy kedy som naivne vkročila do knižnice sú preč. Nie som proti nim. Ale mne nevyhovujú.

35. Obľúbená knižná postava?
V rámci predstierania, že sa dokážem rozhodnúť a vybrať si niečo obľúbené, povedzme Kate Daniels.

36. Obľúbený knižný záporák?
Sú záporáci, ktorých neznášam (a ja mám problém nemať rada postavy) a záporáci čo sa stanú dobrými nedokážem zarátať. Ale záporáci dokážu byť super. Ak sú na úrovni, viem si ich obľúbiť. Napríklad, keď už sme pritom Roland, Katin otec. Je príšerný a skazený až na uhoľ ale pri ňom si nehovorím fuj ale wau.

37. Knihy, ktoré si zvyčajne beriem na prázdniny?
Nič špeciálne, pokiaľ si dobre pamätám.

38. Najdlhšia doba, ktorú si nečítal?
Mesiac alebo dva. Keď som raz intenzívne písala. Nečítanie je ako ... ako staphylokok. Alebo vírus. Nevšimnete si ako vás vnútri užiera dokiaľ si po dlhšej dobe nevezmete knihy a máte pocit, že svet opäť dáva zmysel.

39. Kniha, ktorú si nedokázal/nemohol dočítať?
Neviem. Snažím sa nebyť príliš vyberavá takže sa stáva, že knihy za nič nesotjí a ja to s ňou vzdám alebo nečítam pokračovanie. Nerobím z toho vedu - nie teraz.

40. Čo ťa najskôr dokáže pri čítaní vyrušiť?
Keď ma niekto vyruší. Potom sa mi ťažšie vracia späť k deju. A vedomie, že by ma niekto mohol osloviť. Je to ako škrabanie presne uprostred chrbta - palčivé a neodbytné. Inak si dokážem zvyknúť na hluk alebo chlad alebo čo.

41. Obľúbená filmová adaptácia?
Nie som príliš veľkým fanúšikov adaptácií. Divergencia teraz bola fajn (čítaj, nie úplný prepadák). Pýcha a predsudok? Na knihu som sa nevedela prinútiť a film ma navnadil. Hry o život majú výhodu, že sú plné akcie a zaujímavých budov a architektúry (veľa sci-fi alebo fantasy majú túto výhodu) takže na plátne je prinajmenšom zaujímavé vidieť ich.

42. Adaptácia, ktorá ťa totálne sklamala?
Zo začiatku som Súmrak nemohla ani vidieť. Úplne mi to kazilo knihu (nepatrím k odporcom =D). Inak ani neviem. Nedostávam sa k adaptáciam takže ma nemajú šancu sklamať.

43. Ako často čítaš spoilery?
Nie často. Pokiaľ na niečo slúžia, viem ich prijať ale inak nemusím predbiehať.

44. Najviac peňazí, ktoré si na jeden krát minul v kníhkupectve?
Raz keď som si objednávala hromadnejšie to bolo aj 60? 50? Ale knihu som kúpila naposledy asi v Londýne, takmer pred rokom - nekupujem moc.

45. Ako často knihu pred čítaním prelistuješ?
Keď sa náhodou dostanem do kníhkupectva, veľmi rada sa prechádzam a listujem knihy, ktoré mám v čítačke alebo v To-read. Prieskum trhu =D. Ale to sa často nestáva. Knihkupectvá sú pre mňa zbytočne mätúce bludisko a aj keď si vždy rada hovorím - tú som čítala, aj tú, tú poznám, tá ja nanič, och, na tú si pamätám - celkovo je návšteva kníhkupectva pre mňa bez hmatateľných výsledkov. Nanajvýš pozriem kuchárky (ktoré nekupujem ani doma nečítam) a inšpirujem sa peknými obrázkami.

46. Dôvod, pre ktorý by si v polovici knihu vzdala?
Jednoducho ma nebaví. Môže byť na vine hrdinka. Hrdina. Zlý dej. Zlé vedľajšie postavy. Zlý zvrat.

47. Máš rada knihy usporiadané?
Veľmi. V minulosti som si aj prehadzovala svoju poličku - podľa autora či série, podľa farby ... Bavilo ma to. Dnes knihovníčku neriešim ale prehádzať ju by ma stále bavilo.

48. Zvykneš knihy skladovať, alebo ich po prečítaní posúvaš ďalej?
Ak si ju kúpim, asi som ju prečítala a chcem si ju nechať. Skladujem

49. Sú knihy, ktorým sa vyhýbaš?
Konkrétnym určite nie. Nepovedala som si asi pri žiadnej knihe bez predošlého skúsenia, že ju určite neprečítam.

50. Kniha, ktorá ťa rozosmiala?
Seriously... I'm KiddingTých je celkom dosť aj keď ja nie som ľahko rozosmiateľná. Ellen, aby som sa opakovala aj Kate.



51. Kniha, ktorá ťa rozhnevala?
Pôjdem do minulosti a poviem Mariotovi dediči, kto pozná záver, vie, že niektoré veci sa zabúdajú ťažko. Inak ma štvú nespravodlivosti - štvú ma beznádejné situácie. Ale nič zas tak vážne. Nie som ten typ.

52. Kniha, ktorá ťa rozplakala?
Na tieto si už nepamätám ale nie je to úplne udalosť. Ak sa mi podarí sa vžiť, dokážem všetko silne prežívať, pokojne aj slziť.

53. Kniha, od ktorej si nemal žiadne očakávanie, ale nakoniec sa ti páčila?
Ja som skôr očakávací typ. Ak si už knihu vyberiem, znamená to, že ju pre niečo chcem a niečo od nej čakám. Skôr sa stane pravý opak než milé prekvapenie.

Unspoken (The Lynburn Legacy, #1)54. Kniha, od ktorej si očakával veľa, ale nakoniec sa ti vôbec nepáčila?
Unspoken. Lynburn Legacy. Ten nápad znel klišé ale tak zaujímavo. Potom sa ukázala byť niečím úplne iným. Aj keď nepovedala by som úplne nepáčila.

55. Obľúbené čítanie na odreagovanie?
Histerky. Ako z kopíraku, sladké, na jedno kopyto romance s tými fotošopovanými opálenými dlhovlasými mačami prípadne jednoducho so slečnou v príliš veľkých a starých šatách (niekedy v stave vyzlečenia). Také tie, ktoré nahlas nepriznáte ale vždy viete, že vás dokážu preniesť na miesto kde jedinou starosťou je dostať toho super fešáka do postele a vždy viete, že úspech je istý.

17828895

Vitajte

v hlave jednej začínajúcej ale nie úplne (dúfam) amatérskej spisovateľky. Toto bol môj blog o varení a čítaní - teraz sa tu chcem venovať svojej ďalšej vášni a tou je písanie.

Príspevky sú taký môj neformálny denník, kde sa môžem vyventilovať, podeliť o to čo robím (a malo by ma to aj dokopať každý deň k písaniu sa aspoň vyjadriť alebo ešte lepšie písať).

Zavediem vás do svojho myšlienkového procesu ohľadne stavania knihy, scén, postáv... pochválim sa čo som za deň stihla, prípadne pridám aj nejaký tip, ktorý niekomu bude pripadať očividný a niekomu možno aj nie.

Asi nemusím písať, že toto sú moje názory a skúsenosti a nemám na nič patent a bla, bla, bla.

Dúfam, že si tu každý spisovateľ nájde aspoň kúsok niečoho - či už je to spoločné trápenie, zaujímavá myšlienka, otázka alebo možno dokonca moje skromné rady.

Ďakujem za návštevu.