piatok, júna 17

Palacinky a nadýchané, ricottové lievance



Palacinky sú tak jednoduché a klasické a pritom tak plné možností.

A nie vždy treba more času a exotické suroviny aby boli ešte o niečo chutnejšie než bežne.




Tieto ricottové lievanco-palacinky som robila včera a poviem vám, je to ako jesť obláčik. Dala som si ich na raňajky a spravila si len jednu porciu - bolo to o niečo viac času než by ste chceli asi minúť na palacinky ale keď máte prázdniny a chcete sladký brunch, toto nebude problém.

Vymiešala som si ´žltko s cukrom a do toho pridala pár lyžíc ricotty.


K tomu dala mlieko, špaldovú múku a dokonca aj kvapku ďatlového sirupu.

A kto má rád, oplatí sa pridať aj citrónovú šťavu.


No a do toho treba aj vyšľahať bielka.

Výsledné cesto by malo byť viac lievancové - toto nie je moc na rozlievanie, toto cesto chce na panvicu pritancovať a chce mať priestor na rast.

(Ja som si najprv vyšľahala bielka a potom bez umývania rýchlo vymiešala žĺtka a všetko ostatné.)


Túto nadýchanú zmes treba dať na mierny oheň a pokiaľ si chcete byť istý, že budú rásť, pridajte aj kypriaci prášok. Nezabudnite, že niektoré suroviny ale len pridávajú na "pripekavosti" takže treba byť trpezlivý aj také tri minútky a keď budú hnedé, otočiť na ďalšie dve.


Ja som si aj jednoducho vyliala jednu väčšiu palacinku a skrátila si čas prípravy.


Ak sú vnútry vaše lievance/palacinky trošinku mäkké a málilinko mokré, máte to. V pôvodnom recepte dokonca označila autorka vnútra za pudingovité ale s mojim množstvom ricotty bolo jednoduché jemné a vláčne.


Trik, ktorý som sa naučila je crepes suzette

Už pred tým som vám ich predstavila v ich možno tradičnejšej forme no pravdou je, že palacinkové suzzete môžu byť len šikovným trikom ako pripraviť palacinky keď doma nič nemáte. Nemusíte mať dokonca ani pomarančovú šťavu (aj keď to vezme nejakú tu chuť) - stačí cukor s vodou a máte krásne, karamelové palacinky - postup je rovnaký ale uvoľnenejší, netreba sa báť ani si dávať pozor, pretože je to tak ľahké a máločo sa dá skaziť.

Jediné čo odporúčam je skúsiť namiesto palaciniek spraviť crepes a to v mojom ponímaní znamená jednoducho viac riedke cesto - tenučké palacinky krásne nasajú šťavu.



Nemusíte sa ale obmedzovať len na palacinky. Lievance sú tiež úžasné v tomto podaní.



A trik číslo dva je pridať k nim šľahačku.

A trikom je to preto, že ju nemusíte desať minút šľahať a je to ideálne pre samo-stravníkov ako ja, pretože si vyšľaháte koľko presne chcete.

Stačí na to len pohár a penič na mlieko. Je to u nás málo používané ale vždy šikovné zariadenie a smotanu premení v priebehu minúty prípadne dvoch - treba jej dať málo, iank sa nevyšľahá ale mne to vždy prišlo ako viac než dosť.


Posledný trik sa týka čokolády - myslíte si, že je ťažké naplniť vaše lievance čokoládou?


Ja jednoducho spravím menší lievanec, pridám čokoládu a zase polejem cestom - keď je dosť husté, stačí to. Najlepšie je tiež nechať to tam o trochu dlhšie z oboch strán na menšom plameni, aby sa teplo dostalo aj do stredu. Môžete skúsiť dokonca aj spraviť dva samostatné lievance a keď budú na vrchu ešte mäkké, spojiť ich.


Tak to by bolo všetko - aké triky používate na vaše palacinky vy?

Vitajte

v hlave jednej začínajúcej ale nie úplne (dúfam) amatérskej spisovateľky. Toto bol môj blog o varení a čítaní - teraz sa tu chcem venovať svojej ďalšej vášni a tou je písanie.

Príspevky sú taký môj neformálny denník, kde sa môžem vyventilovať, podeliť o to čo robím (a malo by ma to aj dokopať každý deň k písaniu sa aspoň vyjadriť alebo ešte lepšie písať).

Zavediem vás do svojho myšlienkového procesu ohľadne stavania knihy, scén, postáv... pochválim sa čo som za deň stihla, prípadne pridám aj nejaký tip, ktorý niekomu bude pripadať očividný a niekomu možno aj nie.

Asi nemusím písať, že toto sú moje názory a skúsenosti a nemám na nič patent a bla, bla, bla.

Dúfam, že si tu každý spisovateľ nájde aspoň kúsok niečoho - či už je to spoločné trápenie, zaujímavá myšlienka, otázka alebo možno dokonca moje skromné rady.

Ďakujem za návštevu.