nedeľa, apríla 29

Na koni

Menší úspech. Diverzita postáv, prostredie.


Neviem či som sa len snažila kompenzovať za posledné dni, neviem či to bolo len pretože som mala v podstate celý deň pre seba, neviem či to bolo pretože na túto kapitolu som sa už dlho tešila ale dnes som napísala

DOSIAHLA SOM

4 410 slov

Chápete?? Štyri. Tisíc.

z 43 616
na 48 100

čo je 4 484

A!

Dosiahla som dnes aj 100 strán!!!

Som z toho dosť nadšená. Prvé štyri strany sú, uznávam - obálka a obsah a miesto kde som si dala potenciálne citáty ale stále, tak by to bolo aj v normálnej knihe a zase, pár strán na konci mám ešte poznámky takže spolu je dokument dlhý 104 strán.

Je to, jednoducho povedané, okrúhly úspech.


100 percent

NOVINKY

Túto kapitolu som si predstavovala už dlhšie, je to moment kedy sa džin pretvorí do podoby "tetovania" lebo tak spí. Je to dôležitý aspekt ich života, pretože dokáže byť Kasim vďaka tomu akosi samostatná jednotka. Zrazu nemá za sebou neustále tieň ale dokáže robiť veci sám, premýšľať sám a byť bez dohľadu, takpovediac.

je to dôležité pre jeho duševné zdravie, pre vývoj ich vzťahu, pre príbeh, pre... všetko, v podstate.

Takže som nešetrila slovami.

Nečakane a prirodzene som začala scénu tým, že sa Maiya (džin) začala strácať - akože vyzerala trochu priesvitne. Nebolo to v pláne dokiaľ som si dnes ráno nesadla za notebook a zrazu takto začala kapitolu.

Potom som písala a písala.

Do tejto kapitoly som aj dala moment opisu hlavnej postavy. Možno mal byť už dávno, veľmi dávno (toto je 11 kapitola) ale tu sa nielen hodí, tu patrí. V podstate to prebehlo tak, že Maiya sa premenila na tetovanie a bol to zaujímavý pocit a Kasim zo seba strhol tričko aby si pozrel čo sa stalo a tak logicky prešiel pred zrkadlo a to spustilo opis.

Dala som ho krátky a plný istého hnevu (pretože vyzerá neprirodzene hot) ale zároveň som poukázala, že je veľmi príťažlivý a tento kontrast dúfam vytvorí o Kasimovi tú správnu predstavu z fyzického aj psychického hľadiska, bez toho aby skĺzol do otrasného klišé a otravy aký som popisovala minule.

Kasim je hanblivý (je to vec kultúry ale aj jeho povahy).

Ďalšia vec hodná spomenutia je diverzita postáv - z rôznych hľadisk.

Prvá je asi ethnicity. Kasim nie je "čisto" "biely", je taký akoby prirodzene opálený (pretože žije na púšti ale, spoiler, ľudia okolo neho odtiaľ nepochádzajú). Až príliš veľa fantasy sa odohráva v alternatíve Európy alebo samozrejme v Amerike s príslušnou kultúrou a prostredím.

Druhá diverzita je trochu iná.

Veľmi som váhala v akej postave to stelesniť ale vedela som, že si nedokážem pomôcť, nie s tým aké knížky a koľko z nich som prečítala. Podčiarknuté a podtrhnuté som dala jednu svoju dosť obľúbenú postavu bi, akosi som neodolala. Odhaľujem to v momente kedy je Kasim polonahý (keď som si uvedomila túto príležitosť, nedokázala som ju nevyužiť!).

Nijak som to nerozoberala, len som povedal, že sa na neho pozrel, dlho a pozrel znovu keď mu priniesol tričko (to svoje si roztrhol).


TIP

Asi poučenie je, že nie každá fantasy musí ísť podľa zaužívaného vzoru. Zem je obrovská, určite exituje iná kultúra, ktorá vás dokáže zaujať. Nemusíte byť v miernom podnebnom pásme, nemusíte mať zámky a meče, môžete mať mrakodrapy a kladivo alebo dlhé drevené tyče.

Čo sa týka postáv, tiež radšej vytŕčam z radu.

Kasim nie je bojovník, bojuje slovami, nie zbraňou. Je na svoj vek vyspelý a dokáže byť introvert ako aj party animal, pretože tak je stavaný.

Váhala som či tam dať niekoho gay, pretože aj to sa zdá byť takmer klišé ale ja nepíšem contemporary YA kde má hlavná hrdinka najlepšieho priateľa, ktorý je gay a preto je "bezpečný" a môže sa s ňou rozplývať nad jej love interestom.

Chcem to zabudovať čo najprirodzenejšie a bez zbytočných vysvetlení typu: áno, všetci naokolo sú s tým v pohode, nie, nie je to divné, nevzťahuje sa to len na pár ľudí - je to vec kultúry, ktorú neviem či dokážem vysvetliť, pretože v takýchto veciach nemám najpevnejšie sebavedomie a neviem ako by to vyznelo na papieri.

Takže zatiaľ idem na show and tell.

Túto techniku som nepoužila ale napríklad keď som vysvetlila, že v ich krajine sú samí vegetariáni.

(Neviem kto to tak geniálne vymyslel, že môžem dať celej krajine svoju preferenciu a pôvodne som to vôbec neplánovala ale zrazu sa to zdalo skôr jediné logické riešenie.)

Vysvetlenie: Kasim žije uprostred púšte, oáza kde žije dokáže uživiť ľudí ale nie veľa zvierat, zvierat je málo a sú to užitočné zvieratá (na mlieko, ťažné zvieratá...).

Takéto veci je fajn zvážiť.

Napríklad som mala scénu v lese ale môj les je "holý", len kmene, bez kríkov a tak keď som chcela aby bandity číhali pri ceste, museli sa schovať za kmeňmi. Prostredie je dôležité a ovplyvní dej spôsobmi aké si ani nemusíte vedieť predstaviť.

Môže vám aj pomôcť - rôzne terény a podnebie a počasie je skvelým faktorom v príbehu.

Vyberajte si ho múdro a možno skúste pri tom mať na mysli nejaký cieľ.

Vitajte

v hlave jednej začínajúcej ale nie úplne (dúfam) amatérskej spisovateľky. Toto bol môj blog o varení a čítaní - teraz sa tu chcem venovať svojej ďalšej vášni a tou je písanie.

Príspevky sú taký môj neformálny denník, kde sa môžem vyventilovať, podeliť o to čo robím (a malo by ma to aj dokopať každý deň k písaniu sa aspoň vyjadriť alebo ešte lepšie písať).

Zavediem vás do svojho myšlienkového procesu ohľadne stavania knihy, scén, postáv... pochválim sa čo som za deň stihla, prípadne pridám aj nejaký tip, ktorý niekomu bude pripadať očividný a niekomu možno aj nie.

Asi nemusím písať, že toto sú moje názory a skúsenosti a nemám na nič patent a bla, bla, bla.

Dúfam, že si tu každý spisovateľ nájde aspoň kúsok niečoho - či už je to spoločné trápenie, zaujímavá myšlienka, otázka alebo možno dokonca moje skromné rady.

Ďakujem za návštevu.